Forhold til anden lovgivning og planlægning

Kommuneplanens hovedstruktur

Lokalplanen skal udarbejdes i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur. Nedenstående overskrifter er et udsnit af kommuneplantemaer, som er relevante for nærværende lokalplan. 

Byudvikling og bosætning

Bosætning

Svendborg Kommune har en målsætning om at fastholde og udbygge Svendborg som en attraktiv bosætningskommune.

For at understøtte dette, skal der sikres varierede bosætningsmuligheder i lokalområderne. Der skal være et passende, varieret og fleksibelt udbud af boliger til borgere i alle aldre og i alle livssituationer. Dette kan fx være med til at skabe flyttekæder i lokalområderne.

Boligudvalget på Thurø er langt overvejende parcelhuse som omfatter ca. 80 % af boligerne på Thurø. Kun 13 % af boligerne på Thurø er rækkehuse. Derfor skal denne lokalplan være med til at øge udbuddet af mindre rækkehuse på Thurø.

Samtidig ses en stigende tendens med "empty nesters", hvor der de sidste 5 år er kommet 75 flere empty nesters til på Thurø.

"Empty nesters" er midaldrende enlige eller par, som stadig bor i den samme bolig, hvor deres børn er opvokset, men hvor børnene nu er flyttet hjemmefra.

Det er altså personer, der står med ændrede behov, og hvor en bolig, som er mindre end det gennemsnitlige parcelhus kan være relevant.

Denne lokalplan giver mulighed for mindre boliger i form af rækkehuse som kan være attraktive for fx ”empty nesters” eller mennesker som bor alene. "Empty nesters" der flytter til en mindre bolig, enten lokalt eller mere bynært kan sætte gang i en flyttekæde, der frigør store boliger til fx børnefamilier. 

Bynatur

Det er Svendborg Kommunes mål, at bynatur får en fremtrædende rolle i kommunens større byer, hvor eksisterende grønne og blå strukturer sikres og udbygges som frodige levesteder for et varieret dyre- og planteliv.

Det er et krav, at borgerne i Svendborg By og lokalbyer maksimalt har 300 meter til nærmeste grønne område, strandområde eller rekreative stiforbindelser langs vand-, landskabs- eller skovområder.

Lokalplanområdet ligger ca. 250 meter nord for nærmeste grønne område, som er et mindre grønt offentligt område beliggende syd for boldbanerne. Derudover findes også en mindre offentlig skov, Midtermosen, ca. 400 m sydøst for området. Mens der mod nord findes en offentlig rekreativ sti langs vandet, lige under 300 m fra lokalplanområdet.

Erhverv 

Produktionsvirksomheder

Lokalplanområdet ligger ikke inden for et udpeget konsekvensområde til produktionsvirksomheder

Nærmeste produktionsvirksomhed, Svendborg Centralrenseanlæg, er beliggende ca. 2,1 km fra lokalplanområdet.

Kysten og det åbne land

Kysten

Lokalplanområdet er beliggende bag den høje, grønne beplantning som ses i forgrunden og vil ikke kunne ses fra kysten.

Den kystnære del af landzonen

En mindre del af den nordlige del af lokalplanområdet ligger i den kystnære del af landzone. Arealet overføres med denne lokalplan fra landzone til byzone.

Jf. planlovens § 5b skal der være en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for at inddrage nyt areal i byzonen.

Hele Thurø er omfattet af kystnærhedszonen, og det er derfor ikke muligt at foretage udvidelse af byzonen uden for kystnærhedszonen. Med lokalplanen inddrages et landzoneareal på ca. 1.500 m2 til byzone. Det vil sige, at byzonen flyttes ca. 10 meter mod nord. 

Udvidelsen af byzonen grænser umiddelbart op til areal med strandbeskyttelse. Lokalplanområdet er beliggende syd for eksisterende skov/træer.

Området er udlagt til boliger i Kommuneplan 2025-2037 og udgør en af få resterende muligheder for byudvikling ved Thurø By.  

Da lokalplanområder er beliggende i kystnærhedszonen sker der jf. planloves § 16, stk. 4 redegøres for den visuelle påvirkning af omgivelserne, og der skal ved bygningshøjder over 8,5 m anføres en begrundelse for den større højde. Herudover skal der redegøres for eventuelle andre forhold, der er væsentlige for varetagelsen af natur- og friluftsmæssige interesser.

Størstedelen af lokalplanområdet er inddraget til byzone og udlagt til boliger. Lokalplanen giver mulighed for en ny disponering af området, men muliggør ikke bebyggelse på arealet som inddrages til byzone. Arealet som inddrages, vil skulle anvendes til fortov, vej, parkering og afskærmende beplantning. Det vurderes derfor, at lokalplanen ikke påvirker omgivelserne visuelt.  

Lokalplanen giver ikke mulighed for bygningshøjder over 8,5 m.

Der vurderes ikke at være natur- og friluftsmæssige interesser indenfor lokalplanens område eller interesser i det omkringliggende område som påvirkes af inddragelsen af arealet til byzone. 

Den kystnære del af byzonen

Ved lokalplanens vedtagelse er hele området beliggende i den kystnære del af byzonen, og er derfor omfattet af planlovens § 16, stk. 5. Hvis bebyggelse og anlæg vil påvirke kysten visuelt, skal der redegøres for påvirkningen. Hvis bebyggelsen afviger væsentligt i højde eller volumen fra den eksisterende bebyggelse i området, skal der gives en begrundelse herfor. 

Set fra kysten er landskabet stærkt skrånende og lokalplanområdet ligger bag højderyggen på det skrånende terræn. Samtidig er der foran lokalplanområdet, ned mod kysten, et stort areal med høj, tæt beplantning. Det skrånende terræn og beplantningen bevirker, at ny bebyggelse inden for lokalplanområdet ikke i væsentlig grad vil påvirke kystlandskabet. Det vurderes derfor, at planen ikke kræver en visualisering set fra kystlandskabet.

Lokalplanen giver mulighed for boligbyggeri i 1-2 etager med en bygningshøjde på maksimalt 8,5 m. Kravet til mindste grundstørrelser og bebyggelsesprocenterne sikrer, at det samlede omfang af bebyggelse er svarende til maksimalt 25 % af området som helhed. Byggeri gives derfor samme volumen som eksisterende byggeri i det omkringliggende område.

Landskab

Lokalplanområdet er i kommuneplanen udpeget som kystforland. Det betyder, at ved ændret arealanvendelse, etablering, udvidelse eller ændring af byggeri og tekniske anlæg, skal de visuelle sammenhænge imellem land og vand, mellem modstående kyster og på langs af kystlinjen varetages. 

Bebyggelse som lokalplanen giver mulighed for, udvider det eksisterende bebyggede bymiljø på Thurø. Bebyggelsen vil være placeret bag beplantning og vil ikke kunne ses fra vandet og påvirker ikke kystlinjen eller de modstående kyster. 

Lokalplanområdet er derudover i kommuneplanen udpeget som et landskabsområde, hvor der skal ske en tilpasning til landskabet.

Lokalplanen stiller krav om, at der ikke må foretages større terrænbearbejdelse med undtagelse af et mindre område med en forhøjning, samt ved etablering af regnvandsbassin. 

Det vurderes at lokalplanen ikke vil påvirke omkringliggende landskabers tilstand mv. l

Klima

Nedbør

Kommuneplanen indeholder retningslinjer, der skal minimere risiko for oversvømmelser fra nedbør og være med til at gøre byerne klimarobuste mod øget nedbør med naturbaserede løsninger, der tager afsæt i de naturlige strømningsveje.

Ved byudvikling må der ikke opføres bebyggelse eller foretages ændringer af terræn, der kan hindre vandets naturlige strømningsveje. 

Området er i kommuneplanen udpeget som værende i risiko for fremtidige oversvømmelser fra en eller flere oversvømmelsestyper; nedbør, stormflod og/eller terrænnært grundvand. Der skal derfor ifm. lokalplanlægning tages stilling til om der kan bygges og om der skal optages bestemmelser om afværgeforanstaltninger.

Terrænet i lokalplanområdet har fald mod sydvest, mod den eksisterende lavning i den sydvestlige del
af området, hvilket betyder, at vandet naturligt afstrømmer i samme retning og samler sig i lavningen. Lavningen har et volumen på ca. 200 m³. Herefter ses der fald mod markarealet mod vest.

De eksisterende strømningsveje indenfor lokalplanområdet har et opland, som primært omfatter selve lokalplanområdet. Da der ikke er nogle større strømningsveje, som løber igennem området, vil den fremtidige udvikling på arealet ikke have en kritisk betydning for naboarealer i skybrudssituationer. Den eksisterende strømningsvej fra Eriksholmsvej skal dog fortsat kunne finde sin vej igennem lokalplanområdet og mod markarealet vest for grunden.

Lokalplanen stiller krav om, at der skal etableres anlæg til håndtering af hverdagsregn og ekstreme nedbørshændelser. En løsning kan være at etablere regnvandsbassiner som skal placeres i det sydvestlige hjørne, hvor vandet naturligt afstrømmer til, hvorfor lokalplanen udpeger arealer hertil. Det vil være bygherres ansvar at sikre, at nedbør fra lokalplanområdet transporteres ned til regnvandsbassinet, fx ved anlæg af skybrudsveje placeret i vejarealerne eller alternativt på de grønne arealer.  

Når regnvandsbassinets kapacitet er opbrugt, skal overløb fra bassinet frit afstrømme til markarealet vest for lokalplanområdet, som det også gør i dag, hvor den eksisterende afstrømningsretning forbliver uændret. Der må ikke løbe mere vand ud af bassinet end det, der løber i dag i strømningsvejen 

Det er også muligt at etablere andre løsninger til håndtering af regnvandet, så længe at der kan håndteres en ekstrem nedbørshændelse.

Teknik og Miljø

Grundvandsbeskyttelse

Lokalplanområdet ligger udenfor område med særlig drikkevandsinteresse, OSD og ligger heller ikke inden for indvindingsoplande udenfor OSD, og dermed heller ikke i nærheden af et BNBO. Området er udpeget som område med drikkevandsinteresse, OD. Der er generelt ingen almene drikkevandsinteresser på Thurø, og der er ingen private vandforsyninger indenfor 300 m fra lokalplanområdet. Boliger og liberalt erhverv er som udgangspunkt ikke en aktivitet, som er i konflikt med drikkevandsinteresserne i OSD, og den konkrete lokalplan i OD er heller ikke i konflikt med de begrænsede drikkevandsinteresserne, der er på Thurø.

Kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning.

 

Kommuneplanens rammebestemmelser

Lokalplanens område omfattes af følgende kommuneplanrammer for lokalplanlægningen:

05.01.B.016 - Boligområde Eriksholmsvej

Anvendelse generelt Boligområde
Fremtidig zonestatus Byzone
Udstykningsforbud Udstykning tilladt inden for rammeområdet
Maks. bebyggelsesprocent 25 % for området som helhed
Maks. antal etager 2 etager
Maks. bygningshøjde 8,5 m
Områdets anvendelse Området må anvendes til boligformål i form af tæt-lav og etagebebyggelse 
Specifik anvendelse Boligområde
Miljø og klimatilpasning Området er omfattet af risiko for fremtidige oversvømmelser fra en eller flere oversvømmelsestyper; nedbør, stormflod og/eller terrænnært grundvand. Ifm. lokalplanlægning skal der tages stilling til om der kan bygges og om der skal optages bestemmelser om afværgeforanstaltninger. 
Særlige bestemmelser
  • For boliger i 2 etager gælder en maks. bebyggelsesprocent på 70 % for den enkelte grund.
  • For boliger i 1 etage gælder en maks. bebyggelsesprocent på 50 % for den enkelte grund.
  • Grundstørrelsen må mindst være 180 m² for den enkelte bolig.
  • Krav om facadespring på mindst 1 m gælder ikke ved tæt-lav bebyggelse, hvor der maksimalt sammenbygges 4 boligenheder.

Lokalplanen er i overensstemmelse hermed.

 

Gældende lokalplaner

Lokalplanområdet er omfattet af gældende lokalplaner:

Lokalplan 640 for et område til boligformål ved Eriksholmsvej, Thurø

Ophævelse af lokalplan

Med Kommunalbestyrelsens vedtagelse af lokalplan 693 ophæves hele lokalplan 640.

Servitutter

Ejere og bygherrer er selv ansvarlige for at sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge- og anlægsarbejder. Man skal være opmærksom på, at ikke alle rør, kabler og ledninger er tinglyst. Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres inden jordarbejder påbegyndes.

Ved udarbejdelsen af lokalplanen er der registreret følgende servitutter, som kan have betydning for bygge- og anlægsarbejde inden for lokalplanområdet. Svendborg Kommune påtager sig ikke eventuelle fejl og mangler.

11.02.1955  923008-36 Deklaration omhandlende vejbyggelinjer langs Eriksholmsvej samt krydset ved ERiksholmsvej / Brovejen
19.08.1970 923009-36 Deklaration om adgangsbegrænsning
31.10.1985 16901-36 Deklaration vedr. gasledning

 

Aflysning af servitutter

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen gennemført en servitutundersøgelse for de inden for lokalplanområdet belyste servitutter.

Der aflyses ingen servitutter i forbindelse med lokalplanen.

CittaSlow

Svendborg Kommune opnåede i 2008, som den første danske kommune, medlemskab af den internation­ale Cittaslowbevægelse.

Ved at være en del af Cittaslow, har Svendborg Kommune forpligtet sig på, at planlægge og udvikle kommunen med udsyn, kvalitet og omtanke.

Vi skal bruge de moderne og teknologiske løsninger på en kreativ måde, med afsæt i de lokale særpræg, traditioner og historien.

Svendborgs lokale særpræg, traditioner og historie er forankret i naturen, landskaberne, det maritime, det kulinariske, de velbevarede historiske bygninger, de snoede gader og de levende landsbyer, et aktiv foreningsliv, en stærk høj- og friskole tradition, masser af kulturtilbud, levende havnemiljøer, smukke landskaber - og uanset hvor du er, så er det hele tæt på.

Lokalplan 693 understøtter udviklingen af Svendborg Kommune som Cittaslow by i den forstand, at den skal muliggøre et boligområde centralt på Thurø og tæt på Svendborg. Boligområdet skal understøtte behovet for de mindre boliger på Thurø, hvilket kan skabe en hensigtsmæssig udvilkling af Thurø med varierede boformer.

Bosætningsstrategi 2020

Lokalplanen understøtter bosætningsstrategiens målsætning om et fokus på "emtynesters", hvor tilbud om andre boligtyper skal fremmes. I strategien nævnes blandt andet behovet for at Svendborg Kommune kan tilbyde mindre og vedligeholdelseslette boliger i lokalområderne.

Det er vigtigt, at kunne tilbyde boliger uanset livssituation, og boligudvalget skal været blandet - både i boligtype, boligstørrelser og ejerformer.

Ved planlægning af nye boligområder skal der indtænkes en andel af mindre boliger.

Denne lokalplan vil være med til at fremme bosætningsstrategiens målsætninger.

Bæredygtighedsstrategi 2020

Svendborg Kommunes har vedtaget en bæredygtighedsstrategi, som tager udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål. 

I forbindelse med byplanlægning er det særligt målet om bæredygtige byer og lokalsamfund, som er relevant. 

Svendborg Kommunes har her fastsat et mål om at sikre varierende bosætningsmuligheder i lokalområderne. Denne målsætning er enslydende med bosætningsstrategien.

Denne lokalplanen understøtter derfor på samme måde bæredygtighedsstrategiens delmål om bæredygtige byer og lokalsamfund.

Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Nature 2000- områder, eller yngle- og rasteområder for arter på EU’s habitatdirektivs bilag IV. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade Natura 2000-områder eller strengt beskyttede arter på direktivets bilag IV.

 

Natura 2000

Nærmeste Natura 2000-område er Thurø Rev (Natura 2000 område nr. 242), som ligger ca. 3 km sydøstfor lokalplanområdet.

Svendborg Kommune vurderer, at lokalplanen grundet afstanden og projektets karakter ikke vil påvirke Natura 2000-områder.

Lokalplanen vurderes heller ikke i sammenhæng med andre planer at ville påvirke Natura 2000-områder.  

 

Habitatbekendtgørelsen §6

I habitatsbekendtgørelsen er opført dyre- og plantearter, hvor Danmark har særligt ansvar for at kræve streng beskyttelse - de såkaldte bilag IV-arter. Der skal træffes foranstaltninger, der sikrer de nævnte arters naturlige udbredelsesområde.

Svendborg Kommune har ikke registreret bilag IV-arter i området. Der er derudover gennemført en besigtigelse af arealerne.

Flagermus

Der blev på besigtigelse især lagt vægt på om der er potentielle levesteder for flagermus. På besigtigelsen kunne det konstateres, at der i forvejen er fældet træer på arealet som er sket i forbindelse med en ikke gennemført realisering af den tidligere lokalplan.

De træer, som befinder sig umiddelbart nord for lokalplanen, er relativt unge og er uegnede som raste- eller ynglested for flagermus, da de mangler hulheder eller rådne partier. Det samme gælder for træerne langs det vestlige skel.

Der er enkelte egetræer umiddelbart øst for lokalplanens afgrænsning mod øst langs Brovejen. Disse egetræer kan være levesteder for flagermus, men vil ikke blive berørt af denne lokalplan, da de er uden for lokalplanens afgrænsning.

Markfirben

Svendborg Kommune vurderer derudover, at lokalplanen ikke vil påvirke markfirben, da markfirben ikke forefindes på Thurø.

Bilag IV-padder

Nærmeste vandhul befinder sig 275 meter mod nordvest. På grund af afstanden vurderes lokalplanen ikke at påvirke padder, som kunne have vandhullet som yngle- eller rasteområder. Området vurderes heller ikke til at virke som barriere for eventuelle bilag IV-padder, da den ikke afbryder nogle potentielle spredningsveje.

Odder

Lokalplanen befinder sig ikke i nærheden af områder, som kan være vigtigt levested eller ynglested for odderen.

Samlet vurdering

Lokalplanen vurderes ikke at påvirke bilag IV-arters yngle- eller rasteområder, ej heller at kunne føre til drab af bilag IV-arters individer.

 

Naturbeskyttelsesloven

Fredede- og naturbeskyttede områder

Der er ingen områder, som er udpeget som fredede områder eller som beskyttet natur inden for lokalplanens område.

Lokalplanen vurderes ikke at kunne ændre tilstanden på beskyttet natur.

Strandbeskyttelse

Lokalplanområdet er ikke beliggende inden for strandbeskyttelseslinjen. Området grænser umiddelbart op til areal med strandbeskyttelse.

Området med strandbeskyttelse er vist med blå skravering.

 

Jordforureningsloven

Der er ikke kortlagt forurening efter Jordforureningsloven inden for lokalplanområdet.

Lokalplanområdet er ikke omfattet af anmelde- og analysepligt for bortskaffelse jord.

Ejeren eller brugeren skal sikre sig, at de øverste 50 cm jord af det ubebyggede areal ikke er forurenet eller, at der er etableret varig belægning på arealet jf. Lov om forurenet jord.

Ejeren eller brugeren skal ud fra de oplysninger, de kender, selv tage stilling til, om kravet er opfyldt eller om der skal foretages nærmere undersøgelser.

Såfremt der under et bygge- og anlægsarbejde opstår mistanke ved syn eller lugt om jordforurening, skal arbejdet standses og Svendborg Kommune kontaktes.

 

Drikkevandsinteresser

Lokalplanområdet ligger ikke i et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og ligger heller ikke inden for indvindingsoplande udenfor OSD, og dermed heller ikke i nærheden af et boringsnært beskyttelsesområde (BNBO). Området er udpeget som område med drikkevandsinteresse (OD). Der er generelt ingen almene drikkevandsinteresser på Thurø, og der er ingen private vandforsyninger indenfor 300 m fra lokalplanområdet. Boliger og liberalt erhverv er som udgangspunkt ikke en aktivitet, som er i konflikt med drikkevandsinteresserne i OSD, og den konkrete lokalplan i OD er heller ikke i konflikt med de begrænsede drikkevandsinteresserne, der er på Thurø.

 

Landbrugspligt

Der er landbrugspligt på matr. nr. 3ao, Thurø By, Thurø. Realisering af lokalplanen forudsætter at landbrugspligten søges ophævet efter Landbrugslovens § 6, stk. 1.

Museumsloven

Fortidsminder

Der er registreret et fortidsminde (ikke fredet) på matrikel 3df, Thurø By, Thurø. 

Der er gennemført en arkæologisk forundersøgelse af matrikel 3df og 3 dg, Thurø By, Thurø i 2021. Der blev under forundersøgelsen registreret spredte forhistoriske anlæg, heriblandt flere kogegruber. Arealet er frigivet fra museets side til videre anlægsarbejde.

Arealet på matrikel 3ao, Thurø By, Thurø er ikke frigivet af Svendborg Museum, og er et område som museet anbefaler at få forundersøgt forud for anlægsarbejdet til trods for at det er et lille areal. Dette skyldes, at der tidligere er erkendt en stensat grav (stenalder) her, og det derfor kan forventes at der muligvis er flere.

Sten- og jorddiger

Der er et dige, som er beskyttet efter museumslovens § 29a langs lokalplanområdets vestlige skel. Digets beskyttelse efter museumsloven opretholdes, da det er beliggende i grænsen mellem by- og landzonen. 

Diget må ikke tilstandsændres.

Lokalplanen stiller skærpet krav om, at eksisterende træer og beplantning på diget skal bevares for at opretholde digets grønne præg og bevare den eksistende biomasse. 

Træerne må beskæres i forbindelse med almindelig drift og vedligehold. Kraftig beskæring og/eller fældning må kun ske med dispensation fra Svendborg Kommune. Ved dispensation til fældning af træer må disse ikke trækkes op med roden igt. museumsloven. 

For at sikre digets tilstand stiller lokalplanen krav om, at der ikke må plantes nye træer eller buske i en afstand af 4 m fra lokalplanens afgrænsning langs vest.

Det beskyttet dige er vist med en lyserød streg langs lokalplansområde vestlige afgrænsning.

Trafikstøj

Lokalplanområdet er påvirket af trafikstøj fra Eriksholmsvej og fra Brovejen i et omfang, der overstiger Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj i boligområder.

Støjbelastningen mod Eriksholmsvej er af begrænset omfang og påvirker derfor kun det sydligste af lokalplanområdet.

En stor del af det støjbelastede areal mod Eriksholmsvej er derudover omfattet af en tinglyst vejbyggelinje mod Eriksholmsvej, som betyder at der i forvejen ikke må opføres boliger i en afstand af 12,5 m fra vejmidten. 

Det resterende støjbelastet areal er af begrænset omfang, hvorfor okalplanen udlægger dette areal til ikke-støjfølsomme anvendelser i form af fx vej, vendeplads eller beplantningsbælte. Anlæg af intern boligveje og vendepladser skal placeres uden for vejbyggelinjer. 

Det er en forudsætning for områdets øvrige realisering, at der etableres støjafskærmning mod Brovejen, der sikrer en overholdelse af grænseværdierne.

Der er i forbindelse med lokalplanprocessen udarbejdet en støjrapport, der sandsynliggør at området kan støjskærmes i tilstrækkeligt omfang ved etablering af en afskærmning langs Brovejen i form af et støjhegn eller en støjvold med en højde på 2,0 m.

Lokalplanområdet fastlægger areal til etablering af støjafskærmning som vist på kortbilag 2 og indeholder krav om dokumentation for overholdelse af støjkrav forud for ibrugtagning.

Derudover stilles der krav om, at støjskærmen skal afskærmes visuelt med et beplantningsbælte ud mod Brovejen. 

Vej, sti og parkering

Lokalplanen stiller krav om etablering af én vejadgang til området fra Eriksholmsvej. Dette begrænser antallet af overkørsler til omgivende veje. Adgangsvejen skal placeres direkte overfor Rønnebærvænget.

Den interne boligvej skal etableres i princippet som vist på kortbilag 3. Boligvejen skal gives en bredde så to personbiler kan passere hinanden og skal samtidig være dimensioneret til større køretøjer som renovations- og flyttebiler. Boligvejen skal udformes med fortov min. i den ene side af vejen og fortov skal placeres på den side af vejen, hvor boligerne er placeret.   

Der skal i delområde C og D sikres tilstrækkelig vendemulighed for større køretøjer som renovations- og flyttebiler. Vendepladsen skal etableres bag vejbyggelinjer. 

Der skal derudover etableres en stiadgang for gående som skal forbinde boligområdet til krydset ved Eriksholmsvej og Brovejen.

Parkeringspladser skal anlægges ved den enkelte bolig og langs den interne boligvej. 

Mod Eriksholmsvej er tinglyst en vejbyggelinje 12,5 m fra vejmidten som fortsat er relevant. 

Lokalplanen udlægger nye vejbyggelinjer ved krydset mellem Eriksholmsvej og Brovejen og op langs en del af Brovejen. Dette skal sikre muligheden for at Brovejen på sigt kan udvides. 

Kollektiv trafik

Området betjenes af Fynbus. Nærmeste stoppested er, ved lokalplanens udarbejdelse, stoppestedet på Brovejen, som er placeret på den strækning af vejen, der ligger umiddelbart øst for lokalplanområdet.

Skole og institutioner

Thurø Skole ligger ca. 400 m øst for lokalplanområdet. Der er endvidere et kommunalt dagtilbud, Eriksholm Børnehus, ca. 50 m syd for lokalplanområdet.

Vandforsyning og renovation

Lokalplanområdet ligger i et område, hvor vandforsyning og renovation varetages af Vand og Affald, Ryttermarken 21, 5700 Svendborg.

Der henvises til Svendborg Kommunes vandforsynings- og affaldsplan, regulativer og vedtægter. Derudover henvises der til vandogaffald.dk for vejledning om adgangsforhold for renovationsbiler, placering af beholdere mm.

 

Elforsyning

Elforsyningen varetages af Flow Elnet A/S. Etablering af el-anlæg (transformerstationer, kabelskabe og kabelanlæg) samt anvisning af tilslutningssteder i det kollektive elforsyningsnet varetages af Flow Elnet A/S. Det må forventes at nødvendigt areal til etablering af el-anlæg skal stilles til rådighed og afklares med Flow Elnet A/S. Der henvises i øvrigt til det liberale el-marked for så vidt angår leverandørvalg.

 

Varmeforsyning

Lokalplanområdet ligger udenfor kollektiv varmeforsyning i gældende varmeplan.

 

Spildevandsplan

I byerne handler klimatilpasning i høj grad om at undgå, at kloakkerne bliver overbelastede.

Lokalplanområdet er omfattet af Spildevandsplan 2020-2031 for Svendborg Kommune.

Ifølge spildevandsplanen skal lokalplanområdet spildevandskloakeres, og regnvand skal håndteres på egen grund.

Regnvandshåndtering

Lokalplanområdet er planlagt spildevandskloakeret. Der skal inden for lokalplanområdet håndteres tag- og overfladevand svarende til en 10-års hændelse jf. Svendborg Kommunes spildevandsplan. Det kan f.eks. være ved hjælp af faskiner eller LAR-løsninger (Lokal Afledning af Regnvand).

Inden for lokalplanområdet skal der etableres anlæg til regnvandshåndtering i form af f.eks. regnbede, vandrender og bassiner.

Hvis der skal etableres regnvandsbassiner, stiller lokalplanen krav til en principiel placering ved opholdsarealerne nærmest adgangen til lokalplanområdet. Regnvandsbassinerne skal dimensioneres til at kunne håndtere ekstreme nedbørshændelser (20-, 50- og 100-årshændelser). De viste bassiners størrelse er udlagt på baggrund af en vandhåndteringsplan, som er
udarbejdet i forbindelse med lokalplanlægningen. I vandhåndteringsplanen er regnvandsbassinerne dimensioneret til en 100-årshændelse. Dog kan der ske overløb fra regnvandsbassinerne, hvis deres kapacitet er opbrugt, hvor overløbet frit afstrømmer til markarealet vest for lokalplanområdet, som det også gør i dag. Der må ikke løbe mere vand ud af bassinet end det, der løber i dag i strømningsvejen. 

Det er først og fremmest grund- og anlægsejernes eget ansvar, at sikre at regnvand, der falder på egen ejendom, ledes forsvarligt væk og uden gene for naboer. Dette gælder samtlige ejere f.eks. boligejere, erhverv og boligselskaber.

Eksisterende dræn

Gennem lokalplanens sydvestlige område er der et nedgravet dræn. Der må ikke bygges oven på drænet før end der er opnået tilladelse efter vandløbsloven til at omlægge eller fjerne drænet. 

Kortet viser en omtrentlig placering af det eksisterende dræn.

Dette afsnit er indsat som følge af et generelt lovkrav indført i Planloven den 1. januaur 2019.

Kommunalbestyrelsen kan i medfør af § 47, stk. 1 i planloven ekspropriere fast ejendom, der tilhører private, eller private rettigheder over fast ejendom, når ekspropriation vil være af væsentlig betydning for virkeliggørelsen af en lokalplan eller byplanvedtægt og for varetagelsen af almene samfundsinteresser. Ekspropriation efter planloven kan ske under opfyldelse af en række betingelser. Heraf kan følgende særligt fremhæves:

  1. Der skal foreligge en vedtaget og offentligt bekendtgjort lokalplan (eller byplanvedtægt) på det tidspunkt, hvor der træffes beslutning om ekspropriation. Lokalplanen skal indeholde præcise og detaljerede bestemmelser om det projekt, der ønskes gennemført.
  2. Ekspropriation kan kun ske inden for det område, som omfattes af lokalplanen.
  3. Nødvendige tilladelser og dispensationer til realisering af ekspropriationsformålet skal være meddelt på ekspropriationstidspunktet.
  4. Ekspropriation i planloven kan ske til offentlige formål. Ekspropriation til fordel for en privat aktør er heller ikke udelukket, hvis ekspropriationen i øvrigt tjener almene samfundsinteresser. Der gælder imidlertid et skærpet nødvendighedskrav, hvis ekspropriation skal ske til fordel for private.
  5. Ekspropriationens formål må ikke kunne opnås med mindre indgribende midler, for eksempel ved en frivillig aftale med den berørte lodsejer. Ekspropriationen må ikke omfatte et større areal end nødvendigt. Hvis lodsejeren eller nogen, ejeren har indgået aftale med, selv vil og kan forestå virkeliggørelsen, kan der heller ikke eksproprieres. Det er desuden en betingelse, at der skal være et aktuelt behov for virkeliggørelse af de foranstaltninger, som lokalplanen giver de planmæssige rammer for.
  6. Ekspropriation skal være nødvendig og tidsmæssig aktuel for realisering af ekspropriationsformålet, ligesom indgrebet og betydningen heraf for den ejer af ejendom, som vil skulle eksproprieres, skal stå i et rimeligt forhold til de almene samfundsinteresser, som forfølges med ekspropriationen. Kravet om rimelighed og forholdsmæssighed må således vurderes konkret med hensyn til indgrebets karakter og betydning for de involverede.

Der forventes ikke behov for en ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplanen.

Lokalplanen fritager ikke kommende bygherrer fra at søge og indhente øvrige fornødne tilladelser, eksempelvis byggetilladelse.

Museumsloven

Svendborg Museum anbefaler en arkæologisk forundersøgelse af en del af lokalplanområdet (matrikel 3ao, Thurø By, Thurø), der skal afklare, om der er fortidsminder på grunden. Den øvrige del af lokalplanområdet er frigivet.

I god tid forud for påbegyndelse af bygge- eller anlægsarbejder, der medfører udgravning i lokalplanområdet, skal bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde udføres, i henhold til Museumslovens §25 anmode Svendborg Museum om at tage stilling til, hvorvidt arbejdet vil berøre væsentlige fortidsminder.

Museet skal herpå indenfor en frist på 4 uger komme med en udtalelse om dette.

Sten- og jorddige

Der må ikke foretages ændringer i det beskyttet sten- og jorddige, da beskyttet diger er omfattet af Museumslovens § 29a, stk. 1. Ændringer, rydning, fjernelser og lignende kan kun ske ved at søge om dispensation ved Svendborg Kommune, jf. Museumsloven.

 

Vandløbsloven

Terrænregulering

Terrænregulering må ikke foretages uden tilladelse efter vandløbslovens § 6.

Nedgravet dræn

Der må ikke bygges oven på drænet før end der er opnået tilladelse efter vandløbsloven til at omlægge eller fjerne drænet. 

 

Landbrugsloven

En del af lokalplanområdet (matrikel 3ao, Thurø By, Thurø) er registreret som landbrugsejendom. I takt med denne lokalplans realisering skal Landbrugsstyrelsen ansøges om at ophæve landbrugspligten i henhold til Landbrugslovens bestemmelser herom.


Vejloven

Etablering af nye adgange fra privat ejendom til offentlig vej og/eller privat fællesvej kræver tilladelse fra vejmyndigheden (Svendborg Kommune), jf. vejloven og privatvejsloven.

Udlæg, anlæg og ibrugtagning af private fælles veje og -stier kræver godkendelse af vejmyndigheden jf. privatvejsloven.

 

Byggetilladelse

Realisering af byggeretsgivende dele af lokalplanen kræver byggetilladelse fra bygningsmyndigheden (Svendborg Kommune), jf. byggeloven og bygningsreglementets bestemmelser herfor. 

 

Miljøvurdering af projekt

Projektet hører under bilag 2 i miljøvurderingsloven - punkt 10, b Anlægsarbejder i byzonen herunder opførelse af butikscenter/parkeringsanlæg. 

Projektet kan kræve en selvstændig screening i forhold til Miljøvurderingsloven inden der søges om byggetilladelse, selv om lokalplanen er screenet efter Miljøvurderingsloven.