Miljøvurdering

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), også kaldet miljøvurderingsloven, indebærer at offentlige myndigheder skal foretage en miljøvurdering af planer og programmer, der kan få en væsentlig indvirkning på miljøet. Der er for en række planer og programmer pligt til at foretage en miljøvurdering, mens der for andre planer og programmer først skal foretages en screening, for at finde ud af om planen eller projektet kan have en væsentlig indvirkning på miljøet, og derfor skal miljøvurderes.

Svendborg Kommune har i henhold til § 8, stk. 2, miljøvurderingsloven, gennemført en miljøscreening, idet planen omhandler fysisk planlægning, fastsætter arealanvendelsen af et mindre område på lokalt plan og ikke påvirker et internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt.

Konklusionen på miljøscreeningen er, at planen ikke har en sandsynlig væsentlig indvirkning på miljøet i forhold til de kriterier, som fremgår af lovens bilag 3 samt i forhold til lovens brede miljøbegreb, jævnfør miljøvurderingsloven.

Det er begrundet med:

  • At området ikke påvirker et internationalt naturbeskyttelsesområde.
  • At området omfatter et område på lokalt plan og fastlægger anvendelsen af et ca. 2,2 ha stort areal til boligformål med en maks. højde på 8,5 m.
  • At planen ikke antages at få væsentlig indvirkning på miljøet.
  • At planen ikke ændrer på oplevelsen af kystlandskabet.

Resume af miljøscreeningen

By- og kulturmiljø
Lokalplanområdet er beliggende i direkte tilknytning til den nordvestlige del af Thurø By og omfatter et areal på ca. 21.500 m2.
Lokalplanområdet ligger som en hjørnegrund og afgrænses mod øst af Brovejen som ligger i direkte forlængelse af dæmningen, og som skaber forbindelse mellem fastlandet og Thurø.
Syd for afgrænses grunden af Eriksholmsvej, som leder videre mod Thurøs vestlige del og parcelhuskvarterer. På den vestlige del af grunden løber der langs kanten et beskyttet dige, og mod nord afgrænses grunden af en tæt og høj skovbeplantning.

I det omkringliggende nabolag ligger der øst og sydvest for lokalplanområdet større boligområder med parcelhuse. Syd for, på modsatte side af Eriksholmsvej, ligger børneinstitution samt Thurø Boldklubs fodboldbaner.
På nabogrundene vest for området, ligger åbne markarealer, som anvendes til jordbrugsformål og nord for området ligger et tæt beplantet grønt skovområde. Umiddelbart op af lokalplanområdets sydvestlige hjørne står der to forsyningsanlæg; en transformerstation og en gasstation.

 Der arbejdes i lokalplanprocessen med følgende principper:

  • Variation i boligbebyggelsen, både i forhold til størrelse, placering, materialevalg, opbrud, forskydninger facade mv.
  • Gode relationer til naboområder. Heriblandt bygningsform og materialer, der relaterer sig til allerede eksisterende bebyggelse på Thurø.
  • Grønne områder og generel begrønning, der læner sig op af den beplantning, der allerede eksisterer i området.  

Landskab
Hele lokalplansområdet ligger inden for kystnærhedszonen.

Da lokalplanområdet mod nord er omgivet af høje træer der skærmer i retning mod kysten samt at lokalplanens bebyggelse og anlæg vurderes ikke at afvige i højder og volumen fra bydelens eksisterende bebyggelser, vurderes det, at den fremtidige bebyggelse ikke vil ændre på den visuelle opfattelse af kystområdet.

Hele Thurø er omfattet af kystnærhedszone eller den kystnære del af byzonen og det er således ikke muligt at foretage planlægning uden for disse beskyttelseszoner.

Der er i dag tilvokset landbrugsarealer inden for lokalplanområdet. Terrænet falder i sydvestlig retning med en samlet terrænforskel inden for området på ca. 4 meter.
Langs områdets vestlige skel løber der et beskyttet jord- og stendige

Der er ikke udpeget fredede fortidsminder inden for lokalplanområdet, og området er ikke beliggende inden for en fortidsmindebeskyttelseslinje.

Kortforsyningens oversvømmelseskort viser en risiko for oversvømmelser med en 5, 10, 20, 50 og 100-års hændelse ved lokalplanområdets sydvestlige hjørne samt et mindre område i det sydøstlige hjørne ud mod Brovejen.

Natur og grønne områder
Lokalplanområdet ligger primært som barmark, og langs områdets nordlige skellinje findes der bevoksning i form af skov.

Det nærmeste Natura 2000 område er Natura 2000 område nr. 242, Thurø Rev, som ligger ca. 3 km sydøst for lokalplanområdet. Grundet afstanden og lokalplanens anvendelse vurderes det, at lokalplanen ikke vil påvirke Natura 2000 området.
Der er ingen områder, der er udpeget som fredede områder inden for lokalplanens område.
Området er ikke omfattet af fredskov

Lokalplanen udlægger flere områder som fælles grønne arealer heriblandt et grønt bælte langs områdets vestlige skel. Derudover fastlægges etablering af et bassin ved lokalplanområdets sydvestlige hjørne, som vil supplere området som naturområde og muligt levested for naturarter i byområdet.

Forurening

Grundvandsinteresser

Lokalplanområdet ligger udenfor område med særlig drikkevandsinteresse, OSD og ligger heller ikke inden for indvindingsoplande udenfor OSD, og dermed heller ikke i nærheden af et BNBO. Området er udpeget som område med drikkevandsinteresse, OD. Der er generelt ingen almene drikkevandsinteresser på Thurø, og der er ingen private vandforsyninger indenfor 300 m fra lokalplanområdet. Boliger og liberalt erhverv er som udgangspunkt ikke en aktivitet, som er i konflikt med drikkevandsinteresserne i OSD, og den konkrete lokalplan i OD er heller ikke i konflikt med de begrænsede drikkevandsinteresserne, der er på Thurø. 

Vejstøj

Lokalplanområdet ligger på Kortforsyningskortet uden signatur for vejstøj. Bygherren har fremlagt en støjrapport for lokalplanområdet langs Brovejen og Eriksholmsvej. Støjrapporten viser et behov for foranstaltninger i lokalplanområdet, som vil kunne sikre en mindre vejstøjpåvirkning af boligerne langs Brovejen samt det sydøstlige hjørne af området. For at reducere påvirkningen af trafikstøj, fastlægger lokalplanen som krav etablering af en støjvold eller støjværn langs Brovejen.

Jordforurening

Der er ikke kortlagt forurening efter Jordforureningsloven inden for lokalplanområdet.

Trafik
Lokalplanområdet vejbetjenes ved tilslutning til Eriksholmsvej.
Lokalplanområdets veje udlægges som boligveje. Ved udstykning af boligejendomme indenfor lokalplanområdet får boligvejene status af private fællesvej.

Parkering i lokalplanområdet sikres både på parkeringsarealer i tilknytning til private boliger samt langs områdets boligveje.

Befolkning
Planlægning for boliger skal ske i overensstemmelse med boligrækkefølgeplanen i Kommuneplan 21 – 33, og i den prioriterede rækkefølge indenfor hvert lokalområde. Lokalplanområdet ligger i boligrækkefølgeplanens prioritetsområde nr. 1.

Forslag til lokalplanen fastlægger rammer for etablering af et nyt boligområde, som tilgodeser flere mål for bosætning i Kommuneplan 21 -33. Herunder bl.a.:

  • At skabe vækst i befolkningstallet og tilstræbe en alsidig befolkningssammensætning
  • At der sikres varieret bosætningsmuligheder i lokalområderne, som er et passende, varieret og fleksibelt udbud af boliger til borgere i alle aldre og i alle livssituationer
  • At der arbejdes med at skabe interne flyttekæder
  • At boligudvalget i kommunen skal være blandet - både i boligtype, boligstørrelser og ejerformer.

Screeningsafgørelse

Kommunens screeningsafgørelse offentliggøres før den endelige vedtagelse af planen, jf. lovens § 33 og samtidig med annonceringen af planforslaget. Kommunen har vurderet, at der ikke har været behov for at inddrage eksterne myndigheder. Kommunens afgørelse om, at planen ikke skal miljøvurderes, kan påklages til Planklagenævnet, hvilket fremgår af annonceringen på kommunens hjemmeside.