Forhold til anden lovgivning og planlægning

Kommuneplanens hovedstruktur

Lokalplanen skal udarbejdes i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur. Nedenstående overskrifter er et udsnit af kommuneplantemaer, som er relevante for nærværende lokalplan. 

 

Byudvikling og bosætning

Kommuneplanen beskriver, at byudviklingen skal være med til at understøtte Svendborg Kommune som attraktiv bosætnings- og erhvervskommune. I forlængelse heraf fastsættes en række retningslinjer for byudviklingen, herunder blandt andet:

  • At byudvikling skal ske i overensstemmelse med det aktuelle boligbehov, efterspørgsel og potentiale
  • At byudvikling skal sikre en blandet boligsammensætning
  • At udlæg til byformål skal ske i direkte tilknytning til eksisterende byområder efter princippet ”indefra og ud” og skal sikre en klar grænse mellem by og land
  • At byudvikling skal ske under hensyntagen til øvrige arealinteresser

Nærværende planområde er beliggende uden for den rammebelagte del af kommunen, hvorfor det er nødvendigt at udlægge et nyt rammeområde med et kommuneplantillæg, der følger lokalplanen.

Udlægget af et nyt rammeområde, der kan anvendes til fællesskabsorienteret boligbebyggelse, er med til at sikre et varieret udbud i overensstemmelse med efterspørgslen, og er samtidig med til at sikre en blandet boligsammensætning.

Området udlægges efter princippet ”indefra og ud”, der sikrer en klar grænse mellem by og land, og foretages under hensyntagen til øvrige arealinteresser, da arealet kun har begrænsede bindinger i sammenligning med øvrige mulige arealer.

 

Erhverv og Turisme

Produktionsvirksomheder

Lokalplanområdet ligger ikke inden for et udpeget konsekvensområde til produktionsvirksomheder

 

Kulturarv

Kirkebeskyttelsesområder

Lokalområdet ligger inden for en kirkebyggelinje omkring Vejstrup Valgmenighedskirke.

Lokalplanens nye bebyggelse må maksimalt have en højde på 7-8 meter. Derudover falder lokalplanens terræn mod syd og det vurderes derfor ikke, at bebyggelsen har en væsentlig visuel påvirkning i forhold til kirken.

 

Kulturmiljø

Området omfatter ikke kulturmiljø, bevaringsværdige bygninger eller kendte fortidsminder.

 

Natur

Grønt Danmarkskort

Lokalplanområdet er ikke omfattet af grønt Danmarkskort.

 

Landskabsområder

Lokalplanområdet er en del af det landskabsområde 17, der er benævnt ’Oure Moræneflade’, der er et middelskala åbent jordbrugslandskab med punktvise frugtplantager. Delområdet 17.M4, der omfatter lokalplanområdet beskrives som i karakteristisk, middel tilstand. De lange kig over landskabet og til kysten skal friholdes for markant påvirkning fra nye anlæg, nyt byggeri og ændret arealanvendelse, som vil bryde de lange kig, eksempelvis ved at holde nyt byggeri og nye anlæg lave, som de eksisterende karaktergivende elementer.

 

Særligt landskabet vest for Vejstrup beskrives som et område, der har en vis kapacitet i forhold til nye anlæg. Det vurderes således, at lokalplanen kan realiseres uden at påvirke landskabskarakteren væsentligt.

 

Kyst

Planområdet er ikke beliggende indenfor kystnærhedszonen.

 

Jordbrug

Lokalplanområdet er udpeget som værdifuldt landbrugsområde. Det er vurderet, at lokalplanområdets størrelse ikke vil påvirke den større udpegning af landbrugsjord.

 

Geologi og grundvand

Hele lokalplanområdet er omfattet af område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Det vurderes dog ikke, at anvendelsen til boligformål med en lav bebyggelsesprocent vil have en væsentlig påvirkning på drikkevandsinteresserne.

Hele lokalplanområdet er omfattet af område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Det vurderes dog ikke, at anvendelsen til boligformål med en lav bebyggelsesprocent vil have en væsentlig påvirkning på drikkevandsinteresserne. Der er redegjort detaljeret for grundvandsinteresserne i Kommuneplantillægget 2021.10 ‐ Nyt boligområde i Vejstrup.

 

Klimatilpasning

Lokalplanen indeholder bestemmelser om regnvandshåndtering.

Herunder kan nævnes bl.a.:

  • Tilbageholdelse af regnvand i bassin og evt. vandrender og regnbede
  • Omfangsrige fællesarealer med beplantning, der bidrager til at tilbageholde regnvand.
  • Mulighed for at anvende sedum som tagmateriale. Sedum bidrager til at tilbageholde regnvand.

Kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning.

 

Kommuneplanens rammebestemmelser

Kommuneplantillæg

Lokalplanområdet er beliggende uden for kommuneplanens rammer.

Lokalplanen er således ikke i overensstemmelse med den eksisterende kommuneplan, derfor er der udarbejdet et tillæg til kommuneplan 2021-2033, der følger lokalplanen.

Kommuneplantillægget har til formål at sikre, at der udlægges en ny ramme for lokalplanlægning, så det nye boligområde kan realiseres.

 Kommuneplantillæg 2021.10 offentliggøres samtidigt med offentliggørelse af forslag til lokalplan 684.

Det nye rammeområde 11.03.B.061, Boligområde ved Brudagervej og Egemosevej i Vejstrup fastlægger følgende:

  • Områdets anvendelse til boligområde i form af tæt-lav boligbebyggelse
  • En maksimal bebyggelsesprocent på 22% beregnet ud fra området under ét
  • Et maksimal antal etager på 1
  • En maksimal bygningshøjde på 7 meter
  • Særlige bestemmelser: Andel i fælles opholdsarealer skal mindst være 220 m² per bolig. Der skal etableres fællesfaciliteter som eks. fælleshus for boligområdets beboere. Fælleshus må gives en højde på maks. 8,0 m.

Gældende lokalplaner

Indenfor området er der ingen gældende lokalplaner eller byplanvedtægter.

 

Servitutter

Ejere og bygherrer er selv ansvarlige for at sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge- og anlægsarbejder. Man skal være opmærksom på, at ikke alle rør, kabler og ledninger er tinglyst. Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres inden jordarbejder påbegyndes.

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen gennemført en servitutundersøgelse.

Ved planlægningens udarbejdelse indgår planområdet (matr.nr. 2c og del af matr.nr. 2d Vejstrupgård, Vejstrup) som del af en større ejendom hvor matr.nr. 1a vejstrupgård, Vejstrup er noteret som hovedmatriklen.

På denne ejendom er registreret flere servitutter, som dog ikke vedrører planområdet.

 

Aflysning af servitutter

Ingen servitutter aflyses i forbindelse med vedtagelse af denne lokalplan.

CittaSlow

Svendborg Kommune opnåede i 2008, som den første danske kommune, medlemskab af den internation­ale Cittaslowbevægelse.

Ved at være en del af Cittaslow, har Svendborg Kommune forpligtet sig på, at planlægge og udvikle kommunen med udsyn, kvalitet og omtanke.

Vi skal bruge de moderne og teknologiske løsninger på en kreativ måde, med afsæt i de lokale særpræg, traditioner og historien.

Svendborgs lokale særpræg, traditioner og historie er forankret i naturen, landskaberne, det maritime, det kulinariske, de velbevarede historiske bygninger, de snoede gader og de levende landsbyer, et aktiv foreningsliv, en stærk høj- og friskole tradition, masser af kulturtilbud, levende havnemiljøer, smukke landskaber - og uanset hvor du er, så er det hele tæt på.

Lokalplanen skal understøtte det gode byliv og det lokale særpræg ved bl.a. at:

  • Skabe en fællesskabsorienteret boligbebyggelse, der medvirker til et varieret boligudbud i landsbyen.
  • Skabe bebyggelse som i skala og udformning er tilpasset den omgivende byskala
  • Skabe faciliteter, mødesteder og grønne områder som opfordrer til fællesskab og lokalt engagement i byen.

Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Nature 2000- områder, eller yngle- og rasteområder for arter på EU’s habitatdirektivs bilag IV. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade Natura 2000-områder eller strengt beskyttede arter på direktivets bilag IV.

 

Natura 2000

Planområdet er ikke omfattet af eller beliggende i umiddelbar nærhed af områder, der er udlagt til Natura 2000 område.

Nærmeste Natura 2000-område er nr. 116, Centrale Storebælt og Vresen, der ligger ca. 6,5 km nordøst for lokalplanområdet. Området består af et habitatområde, blandt andet for marsvin, og flere fuglebeskyttelsesområder.

Nærmeste Natura 2000 område på land er Klintholm (SAC102), der er beliggende over 9 km fra lokalplanområdet.

Det vurderes ikke, at en realisering af lokalplanens muligheder vil påvirke Natura 2000-området væsentligt.

 

Habitatbekendtgørelsen §6

I habitatsbekendtgørelsen er opført dyre- og plantearter, hvor Danmark har særligt ansvar for at kræve streng beskyttelse - de såkaldte bilag IV-arter. Der skal træffe foranstaltninger, der sikrer de nævnte arters naturlige udbredelsesområde.

Svendborg Kommune har ikke registreret bilag IV-arter i området. På grund af arealets hidtidige anvendelse som opdyrket landbrugsjord er det Svendborg Kommunes vurdering, at området ikke er levested for bilag IV-arter.

 

Naturbeskyttelsesloven

Fredede- og naturbeskyttede områder

Der er ingen fredede eller §3-beskyttede naturområder inden for lokalplanområdet.
Nærmeste § 3 område ligger omtrent 80 m mod nord bag eksisterende bebyggelse.

Kirkebeskyttelseslinjer 

Lokalområdet ligger inden for en kirkebyggelinje omkring Vejstrup Valgmenighedskirke. Lokalplanens nye bebyggelse må maksimalt have en højde på 7-8 meter. Derudover falder lokalplanens terræn mod syd og det vurderes derfor ikke, at bebyggelsen har en væsentlig visuel påvirkning i forhold til kirken.

 

Jordforureningsloven

Brudagervej er udpeget som et areal, der er jordforurenet på vidensniveau 2, hvilket betyder, at der er konstateret forurening på arealerne.

Der gives i lokalplanen mulighed for at etablere vejadgang fra Brudagervej, men det vurderes, at en realisering af lokalplanen ikke vil have nogen væsentlig betydning i forhold til forureningen.

Der er ikke kortlagt forurening efter Jordforureningsloven inden for lokalplanområdet.

Lokalplanområdet er ikke omfattet af anmelde- og analysepligt for bortskaffelse jord.

Ejeren eller brugeren skal sikre sig, at de øverste 50 cm jord af det ubebyggede areal ikke er forurenet eller, at der er etableret varig belægning på arealet jf. Lov om forurenet jord.

Ejeren eller brugeren skal ud fra de oplysninger, de kender, selv tage stilling til, om kravet er opfyldt eller om der skal foretages nærmere undersøgelser.

Såfremt der under et bygge- og anlægsarbejde opstår mistanke ved syn eller lugt om jordforurening, skal arbejdet standses og Svendborg Kommune kontaktes.

 

Drikkevandsinteresser

Lokalplanområdet ligger i område med særlig drikkevandsinteresse, OSD. OSD udpeges af staten, hvor grundvandet har regional betydning for den nuværende og fremtidige vandforsyning.

Området ligger uden for indvindingsopland til den nuværende om nærmeste fremtidige almen vandforsyning. Generelt vurderes planlægning for boligområde ikke at have negativ påvirkning for drikkevandsinteresserne. 

Der er redegjort detaljeret for grundvandsinteresserne i Kommuneplantillægget 2021.10 ‐ Nyt boligområde i Vejstrup.

 

Landbrugspligt

Planområdet er ved planens udarbejdelse landbrugsjord. Landbrugspligten ophæves ved erklæring fra landinspektør.

Museumsloven

Arkæologisk forundersøgelse

Svendborg Museums Afdeling for Arkæologi har foretaget en arkivalsk kontrol af lokalplanområdet og oplyser, at der ikke er registreret fund eller fortidsminder indenfor planområdet, men anbefaler at der laves en samlet arkæologisk forundersøgelse af lokalplanområdet

I god tid forud for påbegyndelse af bygge- eller anlægsarbejder, der medfører udgravning i lokalplanområdet, skal bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde udføres, i henhold til Museumslovens § 25 anmode Svendborg Museum om at tage stilling til, hvorvidt arbejdet vil berøre væsentlige fortidsminder.

Viser resultatet af forundersøgelsen, at eventuelle væsentlige fortidsminder ligger problematisk i forhold til byggeplanerne har bygherre mulighed for at ændre på planerne, så fortidsminderne ikke forstyrres eller bygherre kan vælge at få fortidsminderne fjernet, dvs. udgravet.

Museet skal herpå indenfor en frist på 4 uger komme med en udtalelse om dette. Udgiften til arkivalsk kontrol og en eventuel større forundersøgelse afholdes af bygherren eller den, for hvis regning jordarbejdet skal udføres, jf. Museumslovens § 26, stk. 1-2.


Generelt

Skulle der ved et kommende jordarbejde fremkomme et jordfast arkæologisk levn som kulturlag, ildsteder eller affaldsgruber, så skal jordarbejdet standses i det omfang de arkæologiske levn berøres, og museet skal underrettes (Museumslovens § 27), Museet vil da så hurtigt som muligt tage stilling til, om jordarbejdet kan fortsætte, eller om der skal foretages en arkæologisk undersøgelse.

 

Det vurderes, at gældende støjkrav for støjfølsom anvendelse vil kunne overholdes.

Der er ikke kortlagt påvirkninger af støj eller vibrationer i lokalplanområdet eller fra områdets omgivende vej-, by- eller landområder.

Omkringliggende husdyrbrug er blevet undersøgt af kommunen mht. lokalplanlægning og planlovens § 15a. Det vurderes af kommunen, at støj fra bedrifterne ikke vil være et problem i det planlagte område.

Lokalplanområdet vil fremadrettet være et boligområde uden mulighed for gennemkørende trafik, hvorfor områdets anvendelse ikke ventes at give anledning til støjgener for naboområder.

I anlægsfasen vil der forventeligt kunne opleves en midlertidig støjpåvirkning, som dog ikke vurderes at udgøre en væsentlig støjpåvirkning.

 

Omkringliggende husdyrbrug er blevet undersøgt af kommunen mht. lokalplanlægning og planlovens § 15b. Det vurderes af kommunen at lugt, støv eller anden luftforurening fra bedrifterne ikke vil være et problem i det planlagte område.

Vej, sti og parkering

Lokalområdet skal vejbetjenes ved tilslutning til Brudagervej som er en offentlig vej.

Lokalplanen fastsætter at parkeringen udlægges som fælles parkering, der sikrer, at selve området holdes bilfrit og at trafikbevægelse ud af området foregår ét sted. Fælles parkering skal indrettes med vendemulighed for flyttebil og renovation mv.

Der må fra Egemosevej etableres en servicevej, som alene må anvendes i forbindelse med drift og vedligehold af fællesarealer, herunder anlæg til regnvandshåndtering.

Parkering etableres i overensstemmelse med kommunens parkeringsnorm.

Lokalplanen indeholder krav om etablering af en stiadgang til området fra fortov ved hjørnet Brudagervej og Egemosevej. På denne mådes kobles gående trafik op på den øvrige bystruktur. 

 

Kollektiv trafik

Der er busruteforbindelse på Landevejen.

  

Skole og institutioner

Lokalplanområdet ligger inden for Skårup Skoles skoledistrikt.

Vandforsyning og renovation

Lokalplanområdet ligger i et område, hvor vandforsyning varetages af Oure Vandværk, Landevejen 139, 5883 Oure.

Der henvises til Svendborg Kommunes vandforsynings- og affaldsplan, regulativer og vedtægter. Der henvises til Svendborg Kommunes vandforsynings- og affaldsplan, regulativer og vedtægter. Derudover henvises der til vandogaffald.dk for vejledning om adgangsforhold for renovationsbiler, placering af beholdere mm.

 

Elforsyning

Elforsyningen varetages af Flow Elnet A/S. Etablering af el-anlæg (transformerstationer, kabelskabe og kabelanlæg) samt anvisning af tilslutningssteder i det kollektive elforsyningsnet varetages af Flow Elnet A/S. Det må forventes at nødvendigt areal til etablering af el-anlæg skal stilles til rådighed og afklares med Flow Elnet A/S. Der henvises i øvrigt til det liberale el-marked for så vidt angår leverandørvalg.

 

Varmeforsyning

Uden for kollektive forsyningsområder

Lokalplanområdet ligger udenfor kollektiv varmeforsyning i gældende varmeplan.

Det forventes at varmeforsyningen baseres på vedvarende energi, som bl.a. varmepumper eller jordvarme. Der kan med fordel etableres en fælles varmeløsning for lokalplanområdet.

 

Spildevandsplan

Planområdet er beliggende udenfor eksisterende kloakopland, men planlægges til separatkloakering via et fremtidigt tillæg til spildevandsplanen.

Regnvandshåndtering

I lokalplanområdet skal regnvand håndteres ved forsinkelse, inden det ledes til forsynings regnvandssystem. Grundet begrænset kapacitet i regnvandskloakken, må der højst ledes 2 l/s fra lokalplanområdet til regnvandskloakken.

I forbindelse med lokalplanens realisering, skal der etableres forsinkelse, f.eks. ved  regnvandsbassin samt evt. vandrender, regnbede og lignende til tilbageholdelse af regnvandet.

Evt. regnvandsbassin skal etableres i lokalplanens sydlige del vist på kortbilag 2 med principiel placering, størrelse og udformning.
Regnvandsbassin skal anlægges med flade brinker mod nord med henblik på en rekreativ karakter.

Bassin vist på kortbilag 3 er dimensioneret på baggrund af en vandhåndteringsplan udarbejdet i forbindelse med planlægningen.

Bassinets endelige udformning og volumen fastlægges i forbindelse med tilslutning og udledningstilladelse.

Ekspropriation er tvungen afståelse af ejendom og kan efter Grundlovens § 73 kun ske ifølge lov, hvor almenvellet kræver det og mod fuldstændig
erstatning.

Kommunalbestyrelsen kan ekspropriere private ejendomme eller private rettigheder over ejendomme, når ekspropriationen vil være nødvendig for at sikre virkeliggørelsen af lokalplanen og for varetagelsen af almene
samfundsinteresser, jf. planlovens § 47 stk. 1. Kommunalbestyrelsens adgang til at foretage ekspropriation efter planlovens § 47 stk. 1 bortfalder, hvis beslutning om ekspropriation ikke er truffet inden 5 år efter lokalplanen er offentliggjort.


Ekspropriation efter planloven kan ske under opfyldelse af en række betingelser.

Heraf fremhæves:

  • Der skal foreligge en vedtaget og offentligt bekendtgjort lokalplan på
    det tidspunkt, hvor der træffes beslutning om ekspropriation.
  • Lokalplanen skal indeholde præcise og detaljerede bestemmelser om
    det projekt, der ønskes gennemført.
  • Ekspropriation kan kun ske inden for det område, som omfattes af lokalplanen.
  • Nødvendige tilladelser og dispensationer til realisering af ekspropriationsformålet skal være meddelt på ekspropriationstidspunktet.
  • Ekspropriation i planloven kan ske til offentlige formål. Ekspropriation til fordel for en privat aktør er heller ikke udelukket, hvis ekspropriationen i øvrigt tjener almene samfundsinteresser. Der gælder dog et skærpet nødvendighedskrav, hvis ekspropriation skal ske til fordel for private.
  • Ekspropriationens formål må ikke kunne opnås med mindre indgribende midler, som for eksempel ved en frivillig aftale med den
    berørte lodsejer.
  • Ekspropriationen må ikke omfatte et større areal end nødvendigt. Hvis
    lodsejeren eller nogen, ejeren har indgået aftale med, selv vil og kan
    forestå virkeliggørelsen, kan der heller ikke eksproprieres. Det er
    desuden en betingelse, at der skal være et aktuelt behov for
    virkeliggørelse af de foranstaltninger, som lokalplanen giver de
    planmæssige rammer for.
  • Ekspropriation skal være nødvendig og tidsmæssig aktuel for realisering
    af ekspropriationsformålet, ligesom indgrebet og betydningen heraf for den ejer af ejendom, som vil skulle eksproprieres, skal stå i et rimeligt forhold til de almene samfundsinteresser, som forfølges med
    ekspropriationen. Kravet om rimelighed og forholdsmæssighed må vurderes konkret med hensyn til indgrebets karakter og betydning for de involverede.

Man kan få yderligere information om ekspropriation efter planloven på
Erhvervsstyrelsens hjemmeside: www.erst.dk.

Lokalplanen fritager ikke kommende bygherrer fra at søge og indhente øvrige fornødne tilladelser, eksempelvis byggetilladelse.

 

Miljøvurdering af projekt

Konkrete projekter kan kræve en selvstændig screening i forhold til Miljøvurderingsloven inden der søges om byggetilladelse, selv om lokalplanen er screenet efter Miljøvurderingsloven.