Forhold til anden lovgivning og planlægning

Kommuneplanens hovedstruktur

Lokalplanen skal udarbejdes i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur. Nedenstående overskrifter er et udsnit af kommuneplantemaer, som er relevante for nærværende lokalplan. 

Byudvikling og bosætning

Lokalplanområdet er beliggende indenfor lokalområdet Vindeby-Troense, som udgør den nordligste del af Tåsinge.

Vindeby-Troense-bydelen fungerer hovedsageligt som boligforstad til Svendborg By.

Planlægningen for det nye boligområde vil være med til at understøtte et varieret udbud af bosætningsmuligheder, her gennem større grunde til åben-lav boligbebyggelse. 

Erhverv og Turisme

Produktionsvirksomheder

Lokalplanområdet ligger ikke inden for et udpeget konsekvensområde til produktionsvirksomheder.

Der er ingen produktionsvirksomheder inden for en radius af 2,4 km fra lokalplanområdet. De boliger, lokalplanen giver mulighed for, vil ikke begrænse virksomheders drift eller produktion.

Landbrug og dyrehold

Der ligger ingen væsentlige større husdyrbrug i nærheden af lokalplanområdet. Nærmeste husdyrbrug, der kan have et mindre kvæghold, ligger på Jydevej 3, 5700 Svendborg og dermed mere end 950m fra planområdet. Etablering af planområdet vil ikke være i konflikt i med Planlovens §§ 15a eller 15b for så vidt angår husdyrbrug.

Kulturarv

Lokalplanområdet er ikke omfattet af kulturarvsarealer, kirkebeskyttelsesområder eller bevaringsværdige bygninger. 

Kulturmiljø 

Lokalplanområdet ligger ikke indenfor et udpeget kulturmiljø.

Nærmeste kulturmiljø er Troense Skipperby som er beliggende ca. 80 m mod sydvest.

Skipperbyen Troense, hvor bebyggelsen domineres af gamle bindingsværkshuse, der har bevaret sin oprindelige struktur, byggestil ud mod vandet og mod syd. Udbygningen af Troense er sket mod nordvest som separate bydele Vindeby og Eskær.

Det vurderes, at lokalplanen ikke vil påvirke kulturmiljøet ved Troense Skipperby negativt. Der er ved vurderingen lagt vægt på afstanden til kulturmiljøet, at udviklingen af boligområdet sker med vægt på et åbent og lavt byggeri og da der samlet er tale om en mindre ændring af et allerede udlagt areal til boligområde.

 

Landskabsområder og landskabskarakter (LKM område 21.M3)

Hele lokalplanområdet er udpeget i kommuneplanen som kystforland. Det betyder at ved ændret arealanvendelse, etablering, udvidelse eller ændring af byggeri og tekniske anlæg skal de visuelle sammenhænge mellem land og vand, mellem modstående kyster og på langs af kystlinjen varetages.  

I planlægningen er det vigtigt at tage hensyn til kystforlandet og undgå tiltag, som vil bryde med eksisterende karakter med byområder kendetegnet med et lavt og grønt udtryk. Der skal derfor lægges vægt på at sikre et grønt strøg i nye bebyggelser.

De smalle sunde omkring området betyder, at større ændringer på de modstående kyster kan have stor virkning på området.

Den bebyggelse, som lokalplanen giver mulighed for, kan betegnes som en mindre udvidelse i et eksisterende bebyggede bymiljø. Bebyggelsen vil være placeret bag anden kystnær bebyggelse og vil kun i begrænset omfang kunne ses fra vandet, og vurderes derfor ikke at påvirke kystlinjen eller de modstående kyster i væsentlig grad.

LKM - landskabskarakterområde 21, Bregninge Bakke

Lokalplanområdet ligger inden for et område, der er udpeget som sårbart kystlandskab defineret som en bølget bakkeformation, Bregningen Bakke, der er skrånende ned mod kysten. I området omkring Bregninge Bakke findes vide udsigter ud over landskabet. Området er karakteristisk landbrugsflade med enkelte gårde, småskove og kraftige levende hegn.

Området skal friholdes for ændret arealanvendelse, nye anlæg og nyt byggeri, som vil bryde de visuelle sammenhænge i landskabet herunder de visuelle sammenhænge til og fra kystlandskabet. Nye bygninger og anlæg skal respektere landskabets skala som er lille til middel, og placeres i forbindelse med eksisterende byggeri.

Lokalplanen giver mulighed for at udbygge området med en lav boligbebyggelse i 1-1½ etage. Boligbebyggelsen er tilpasset i størrelsesforholdet med den omkringliggende bebyggelse og underordner sig med sin lave skala kystlandskabets markante bakkeformation.  

For at bevare landskabets karakter som stærkt skrånende ned mod kysten tillades der kun i begrænset omfang terrænregulering indenfor lokalplanområdet.

Kyst

Kystnære dele af byzonen

Hele lokalplanområdet er beliggende i kystnære dele af byzonen. Lokalplanområdet er beliggende ca. 300 m fra kysten og er placeret bag eksisterende boligområder mod kysten.

Visuel påvirkning

Den kystnære del af byzonen er en planlægningszone, hvor der i henhold til planlovens § 16, stk. 5 i lokalplanen skal oplyses om den visuelle påvirkning af omgivelserne ved planens realisering.

Set fra kysten er landskabet stærkt skrående, hvor lokalplanområdet er beliggende bag eksisterende kystnær bebyggelse. Lokalplanområdet vil kun i begrænset omfang være synligt fra kysten, men lokalplan skal være med til at sikre, at bebyggelsen indpasses i forhold til terræn, omkringliggende bebyggelse og sin kystnære placering.

Lokalplanen giver mulighed for at opføre et mindre antal boliger som åbent-lavt og tæt-lavt boligbebyggelse i 1-1½ etage med en højde der ikke overstiger 7,5 m. , hvilket er tilsvarende det omkringliggende kystnære byggeri.

Bebyggelsen er med sin højde og volumen tilsvarende det omkringliggende kystnære byggeri. 

Det skrående terræn, det at lokalplanområdet er placeret bag eksisterende bebyggelse og det at lokalplanen ikke giver mulighed for, at ny bebyggelse kan afvige væsentligt fra den eksisterende bebyggelse i området bevirker, at den nye bebyggelse ikke visuelt vil påvirke kystlandskabet i nævneværdig grad.

Lokalplanområde set fra Thurø Sund. Ny bebyggelse vil kun være begrænset synlig og vil placere sig i samme kote som eksisterende grå rækkehusbebyggelse til højre for lokalplanområdet.      

Geologi og grundvand

Lokalplanområdet ligger i yderkanten af et område med særlig Drikkevandsinteresse (OSD) og uden for indvindingsopland til almen vandforsyning. Grundvandsstrømmen går mod nordøst ud mod kysten, som der kun er 300 m til. Den nærmeste almene vandvindingsboring og dennes BNBO ligger ca. 1 km mod sydsydvest (kort med OSD nedenfor). Der er ingen private brønde eller boringer i området. De reelle grundvandsinteresserne ved lokalplansområdet og ud til kysten er dermed begrænsede.


Svendborg Kommune vurderer derfor, at lokalplanen ikke er i strid med grundvandsinteresserne i området.

Kort med afstand fra lokalplanområdet til BNBO.

Klimatilpasning

I henhold til retningslinjerne for vand- og klimatilpasning i gældende Kommuneplan 2021-2033 er området ikke udpeget som fokusområde for hverken havvand eller regnvand.

Oversvømmelseskort viser, at der ikke forekommer oversvømmelser ved boligbebyggelsen i lokalplanområdet ved en 20 års hændelse. 

Området kloaksepareres, hvorfor der generelt må afledes regnvand fra et befæstet areal svarende til 30 % af det matrikulære areal til den kommende regnvandskloakledning. Dette krav gælder for hver enkelt parcel samt for veje og fællesarealer.

Kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning.

Kommuneplanens rammebestemmelser

Lokalplanens område omfattes af følgende kommuneplanrammer for lokalplanlægningen:

06.02.B.048 - Boligområde Badestuen

Boligområdet skal anvendes til boligformål i form af åben-lav boligbebyggelse og tæt-lav boligbebyggelse.

Den maksimale bygningshøjde er for området 8,5 meter opført i maksimalt 1½ etage. 

Bebyggelsesprocenten for åben-lav boligbebyggelse må maksimalt være 30 %.

Bebyggelsesprocenten for tæt-lav boligbebyggelse er må maksimalt være 45 %.

 

 

Gældende lokalplaner

Lokalplanområdet er omfattet af gældende lokalplaner:

Lokalplan 566 for boligområde ved Grønnedal-Badstuen.

Ophævelse af lokalplan

Med Kommunalbestyrelsens vedtagelse af lokalplan 671 ophæves den del af lokalplan 566 for det område der er omfattet af lokalplan 671.

Grundejere indenfor lokalplanområdet vil fortsat have medlemspligt i grundejerforeningen som anført i § 11 i lokalplan 566 for boligområde ved Grønnedal-Badstuen.

Servitutter

Ejere og bygherrer er selv ansvarlige for at sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge- og anlægsarbejder. Man skal være opmærksom på, at ikke alle rør, kabler og ledninger er tinglyst. Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres inden jordarbejder påbegyndes.
Ved udarbejdelsen af lokalplanen er der registreret følgende servitutter, som kan have betydning for bygge- og anlægsarbejde inden for lokalplanområdet. Svendborg Kommune påtager sig ikke eventuelle fejl og mangler.

Nr. Servitut Indhold og bemærkninger
1 11.11.1111-918162-36 Dok. om fællesarealer. Ses ikke at vedrøre ejendommen.
2 11.11.1111-918163-36 Dok. om vej, gangsti m.v. Ses ikke at vedrøre ejendommen.
3 18.07.2017-1008849720 Servitut om kloakanlæg med respekt af et 4 m bælte langs Grønnedal med regn- og spildevandsledninger.
4 06.07.2022-1014060519 Servitut om adgangsvej. Bestemmelser vedr. fremtidig adgangsvej over matr.nr. 135g med tilslutning til Grønnedal, herunder om anlæg, omkostningsfordeling m.v.

 

CittaSlow

Svendborg Kommune opnåede i 2008, som den første danske kommune, medlemskab af den internation­ale Cittaslowbevægelse.

Ved at være en del af Cittaslow, har Svendborg Kommune forpligtet sig på, at planlægge og udvikle kommunen med udsyn, kvalitet og omtanke.

Vi skal bruge de moderne og teknologiske løsninger på en kreativ måde, med afsæt i de lokale særpræg, traditioner og historien.

Svendborgs lokale særpræg, traditioner og historie er forankret i naturen, landskaberne, det maritime, det kulinariske, de velbevarede historiske bygninger, de snoede gader og de levende landsbyer, et aktiv foreningsliv, en stærk høj- og friskole tradition, masser af kulturtilbud, levende havnemiljøer, smukke landskaber - og uanset hvor du er, så er det hele tæt på.

Lokalplanen understøtter bosætningsudviklingen i lokalområdet ved Vindeby-Troense. Området gives en blandet variation af åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse som skal biddrage positivt til en blandet bosætning og kvalitet. 

 

Bosætningsstrategi 2020

Lokalplanen understøtter Kommunalbestyrelsens strategi om, at kunne tilbyde et blandet boligudvalg. Kommunalbestyrelsen ønsker at fastholde nuværende borgere, samt tiltrække nye borgere hvilket understøttes af at kunne tilbyde et blandet boligudvalg.

 

 

 

 

Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Nature 2000- områder, eller yngle- og rasteområder for arter på EU’s habitatdirektivs bilag IV. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade Natura 2000-områder eller strengt beskyttede arter på direktivets bilag IV.

 

Natura 2000

Natura 2000-områderne er et netværk af beskyttede naturområder i EU. Områderne skal bevare og beskytte naturtyper og vilde dyre- og plantearter, som er sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene. Natura 2000-områder består af Fuglebeskyttelsesområder, Habitatsområder og Ramsarområder. Nogle af områderne er både Fuglebeskyttelses-, Habitat- og Ramsarområde på en gang.

Er området omfattet af eller umiddelbart i nærheden af områder, der er udlagt til Natura 2000-område, skal der i henhold til habitatsbekendtgørelsen indgå en vurdering af planens konsekvenser for naturen i området.

Lokalplanen er ikke beliggende indenfor et Natura 2000-område.

Nærmeste Natura 2000-områder er N127 – Sydfynske Øhav som befinder sig ca. 3,9 km fra lokalplanområdet og N242 – Thurø Rev, som befinder sig ca. 3,8 km fra lokalplanområdet.

Svendborg Kommune vurderer, at planen i sig selv eller i sammenhæng med andre planer ikke vil påvirke Natura 2000-områder.

 

Habitatbekendtgørelsen §6

I habitatsbekendtgørelsen er opført dyre- og plantearter, hvor Danmark har særligt ansvar for at kræve streng beskyttelse - de såkaldte bilag IV-arter. Der skal træffe foranstaltninger, der sikrer de nævnte arters naturlige udbredelsesområde.

Ifølge udbredelseskort fra Bilag IV Håndbogen og kommunens øvrige oplysninger er det planlagte område beliggende i udbredelsesområdet for følgende arter på habitatdirektivets Bilag IV (Bilag IV-arter):

  • Padder: Stor Vandsalamander, Spidssnudet Frø, Springfrø, Grønbrogettudse

Lokalplanområdet afgrænses mod nord af et beskyttet dige bevokset med levende hegn. Bevoksningen på diget består næsten udelukkende af høje Avnbøg. 

Diger og levende hegn kan være levested for Bilag IV-arter (eks. flagermus og padder). Der er ikke andre egnede levesteder for Bilag IV-arter i lokalplanområdet. Herunder er der ikke egnede yngle- og rastesteder for flagermus.

Svendborg Kommune har kendskab til, at der er flagermus som søger føde i området omkring de levende hegn og beskyttede diger. Det er kommunens vurdering, at træerne på diget er fødesøgningsområde for flagermus, hvorfor bevoksning på diget vurderes at have biologisk værdi. Kommunen har ikke kendskab til, at flagermus bruger området som yngle- eller rasteområde.

Diget er beskyttet mod tilstandsændringer jf. lokalplans § 9.13. Det er derfor kommunens vurdering at lokalplanen ikke vil skade Bilag IV-arter eller deres yngle- og rastesteder

Påvirkes digerne som følge af projektet, så skal der tages stilling til om det
kræver dispensation. I forbindelse med en evt. dispensation skal der
foretages en vurdering vedr. Bilag IV-arter.

Skovloven

Fredskov

Lokalplanområdet er ikke omfattet af fredskov.

 

Naturbeskyttelsesloven

Fredede- og naturbeskyttede områder

Der er ikke registreret beskyttede naturområder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 3, indenfor det planlagte område

Skovbyggelinje

Der er ingen skovbyggelinje indenfor lokalplanområdet. 

 

Kirkebeskyttelseslinjer 

Der er ingen kirkebeskyttelseslinje indenfor lokalplanområdet. 

 

Strandbeskyttelse

Der er ingen strandbeskyttelse indenfor lokalplanområdet. 

 

Jordforureningsloven

Forhold om jordforurening reguleres af "Jordforureningsloven".

Der er ikke kortlagt forurening efter Jordforureningsloven inden for lokalplanområdet.

Lokalplanområdet er ikke omfattet af anmelde- og analysepligt for bortskaffelse jord.

Ejeren eller brugeren skal sikre sig, at de øverste 50 cm jord af det ubebyggede areal ikke er forurenet eller, at der er etableret varig belægning på arealet jf. Lov om forurenet jord.

Ejeren eller brugeren skal ud fra de oplysninger, de kender, selv tage stilling til, om kravet er opfyldt eller om der skal foretages nærmere undersøgelser.

Såfremt der under et bygge- og anlægsarbejde opstår mistanke ved syn eller lugt om jordforurening, skal arbejdet standses og Svendborg Kommune kontaktes.

For yderligere oplysninger kontaktes Svendborg Kommune.

 

Drikkevandsinteresser

Lokalplanområdet ligger i område med særlig drikkevandsinteresse, OSD. OSD udpeges af staten, hvor grundvandet har regional betydning for den nuværende og fremtidige vandforsyning.

Lokalplanens bestemmelser er ikke i strid med grundvandsbeskyttelsen, idet området anvendes til boligformål. 

Museumsloven

Fortidsminder

Der er ikke registreret fortidsminder indenfor lokalplanområdet. 

Sten- og jorddiger

Langs lokalplanens nordlige afgrænsning løber et beskyttet sten- og jorddige.

Diget har tidligere adskilt to marker eller parceller og kan ses som en isoleret "stump" i et landskab, der i øvrigt er præget af små jordlodder omgivet af levende hegn. Digerne står i kontrast til de nærliggende store, åbne herregårdsmarker.

Diget var tidligere beskyttet efter museumsloven og beskyttelsen af diget blev opretholdt ved lokalplan 566.

Lokalplanen viderefører denne beskyttelse, da diget vurderes fortsat at have en landskabelig og kulturhistorisk værdi. Dertil kommer at bevoksning på diget vurderes at have en biologisk værdi, i form af fødesøgningsområde for flagermus.   

Lokalplanens realisering vurderes at kunne gennemføres uden at diget ændres. Hvis diget på et senere tidspunkt ønskes ændret, fx etablering af levende hegn på diget, vil det kræve en dispensation fra denne lokalplan.     

 Foto af det beskyttede dige.

Ved planlægning for støjfølsom anvendelse som boligformål, skal det sikres, at området ikke belastes af et støjniveau på mere end 58 dB(Lden).

Den trafikale påvirkning i lokalplanområdet er af beskeden karakter, og forventes også i fremtiden at være det, og kræver ingen nærmere vurdering.

Adgangsvej

Adgangsvej til lokalplanområdet skal ske fra sydøst via den private fællesvej Grønnedal. Lokalplanen viderefører dermed princippet for adgang fra lokalplan 566. 

Området vejforbindes med Grønnedal via en ny privat fællesvej over naboejendommen matrikel nr. 135g, Nyby By, Bregninge. I lokalplan 566 er adgangsvejens placering ikke nærmere defineret end at adgang skal ske fra syd.

Forud for denne lokalplan er der indgået en privatretlig aftale om adgangsvejens endelige placering. Her udlægges adgangsvejen som en fordelingsvej, som placeres ca. i midten af området med boliger til hver side af vejen. 

For enden af vejen skal der udlægges en vendeplads. 

 Adgang til området og placering af vendeplads.

 

Parkering

Der skal etableres parkeringspladser i overensstemmelse med nedenstående bestemmelser:

Anvendelse Norm
Fritliggende enfamiliehuse 2 p-pladser pr. bolig
Dobbelthuse 1½ p-pladser pr. bolig

Parkering til brug for fritliggende enfamiliehuse skal etableres på egen grund, mens parkerings for række-  og kædehuse skal placeres indenfor delområde B. 

Kollektiv trafik

Der er busforbindelse med stoppested ved Eskærvej/Strandgade, ca. 600 m fra lokalplanområdet.

Skole og institutioner

Der er ca. 1,5 km til Sundhøj Børnehus og Solsikken som begge er integreret daginstitution. Nærmeste folkeskole, Tåsingeskolen Sundhøj, ligger ca. 1,5 km fra lokalplanområdet. 

Vandforsyning og renovation

Vandforsyning

Lokalplanområdet ligger i et område, hvor vandforsyning varetages af Vindeby Vand. Der henvises til Svendborg Kommunes vandforsyningsplan, regulativer og vedtægter.

 

Renovation

Renovation varetages af Vand og Affald, Ryttermarken 21, 5700 Svendborg.
Der henvises til Svendborg Kommunes affaldsplan, regulativer og vedtægter, samt Vand og Affalds vejledning for adgangsforhold og placering af affaldsbeholdere.

 

Elforsyning

Elforsyningen varetages af Flow Elnet A/S. Etablering af el-anlæg (transformerstationer, kabelskabe og kabelanlæg) samt anvisning af tilslutningssteder i det kollektive elforsyningsnet varetages af Flow Elnet A/S. Det må forventes at nødvendigt areal til etablering af el-anlæg skal stilles til rådighed og afklares med Flow Elnet A/S. Der henvises i øvrigt til det liberale el-marked for så vidt angår leverandørvalg.

 

Varmeforsyning

Lokalplanområdet ligger udenfor kollektiv varmeforsyning i gældende varmeplan.

 

Spildevandsplan

I byerne handler klimatilpasning i høj grad om at undgå, at kloakkerne bliver overbelastede.

Lokalplanområdet er omfattet af Spildevandsplan 2020-2031 og der skal separat kloakeres frem til forsyningens ledninger.

Da området er udlagt som boligområde i kommuneplanen, betyder det med gældende Spildevandsplan 2020-2031, at der maksimalt kan afledes regnvand svarende til en befæstelse på 30 % pr. ejendom samt for veje og fællesarealer.

Såfremt grundejere overskrider grænsen for maksimalt afledning på de 30 %, skal grundejeren på egen grund etablere regnbede eller lign. med tilstrækkelig kapacitet.

Ifølge kommuneplanens rammer om klimatilpasning skal overfladevand bruges som et synligt, rekreativt element for eksempel ved etablering af rekreative anlæg, der kan bruges som regnvandsbassiner ved kraftig nedbør.

Lokalplanen fritager ikke kommende bygherrer fra at søge og indhente øvrige fornødne tilladelser, eksempelvis byggetilladelse.

Museumsloven

Fortidsminder

Svendborg Museums Afdeling for Arkæologi har foretaget en arkivalsk kontrol af lokalplanområdet og har oplyst, at der ikke er registreret fund eller fortidsminder indenfor planområdet.

På baggrund af arkæologiske fund, fortidsminder og udgravninger på naboarealerne mod nord og øst i form af fund af bebyggelsesspor og gruber fra både bronzealder og jernalder, vurderer Svendborg Museum imidlertid, at det ubebyggede areal kan rumme væsentlige fortidsminder. For at få afklaret om dette er tilfældet, anbefaler Svendborg Museum, at der foretages en arkæologisk forundersøgelse.

I god tid forud for påbegyndelse af bygge- eller anlægsarbejder, der medfører udgravning i lokalplanområdet, skal bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde udføres, i henhold til Museumslovens §25 anmode Svendborg Museum om at tage stilling til, hvorvidt arbejdet vil berøre væsentlige fortidsminder.
Museet skal herpå indenfor en frist på 4 uger komme med en udtalelse om dette. Udgiften til arkivalsk kontrol og en eventuel større forundersøgelse afholdes af bygherren eller den, for hvis regning jordarbejdet skal udføres, jf. Museumslovens §26, stk. 1-2

Vejloven

Der kan uanset lokalplanens bestemmelser ikke uden samtykke fra politiet gives tilladelse til udførelse af vejanlæg m.m., der kan have væsentlig betydning for færdslens sikkerhed og afvikling, jf. privatvejslovens bestemmelser.

 

Miljøvurdering af projekt

Konkrete projekter kan kræve en selvstændig screening i forhold til Miljøvurderingsloven inden der søges om byggetilladelse, selv om lokalplanen er screenet efter Miljøvurderingsloven.